Monday, September 15, 2014

.:: Bread Pudding ::.



Sejak resign dr office lama ... mmg dh lama x membuat bread pudding nie ..
Yerla kat rumah bukan ader org makan pon ...
Klu buat .. smua tgok ajer ... hihihi

Dulu di ofis lama ..officemate mmg minat makan dessert2 nie ...
Apa2 experiment (try resepi) saya buat kat rumah ...
keesokkannye saya aka bwk ke opis bg diorg rase ...
Klu ader potluck or jamuan ofis .. muka saya la yg akan bwk dessert ...

Antara dessert kegemaran diorg .. nie la ... BREAD PUDDING ..
Mmmg mudah buatnyer ... tp nak makan yg mummyaza buat jugak hihihi ..
Rinduuu la kat kooranng!!!

Semalam sy buat utk ex officmate saya ...
x sampai hati nak menolak ...hihihi .. 
Saya buatkan jugak ...

Nah!! hari nie saya share resepinya ...
Senang bangat ... brg2 pon mudah dapat ..


Bahan-bahan

1 buku roti
5 cwn susu full cream
1 tin susu cair
4 biji telur
2 sudu besar gula
Isean Vanilla
Mentega/Magerin

Saya buat dlm bekas aluminium mcm nie ... size sedang2  .. mula2 sapukan mentega/margerin dlm bekas yg nk digunakan ..


Potong/ carik2 roti ...(ikut suka) ...susun seperti gambar ... Dlam masa yg sama satukan susu full cream, susu cair,gula, isean vanilla,telur ..blendkan/pukul ..(Senang guna blender)


Then tuang atas roti yg siap2 susun td ... Hias dgn raisin,badam cincang n cokelat chip ..letakkan jugak sedikit mentega diatas .. Biar sekejap supaya susu meresap kdlm roti :)


lepas tu bakar selama sejam .. dgn suhu 160 darjah celcius .. or sampai permukaan atas puding keperangan ... ^_^



Jgn ulang bukak tutup .. pintu oven ... hihih .. kang terbantut tumbesaran puding hihihih .. 


Sementara tunggu puding masak,  kiter buat kuah kastardnyer dulu ...

Bahan-bahan

1 tin susu cair 
1 cwn susu full cream
Gula secukup rasa
2 sudu tepung kastard

Bhan2 ni satukan dlm periuk ... kacau sehingga likat ...dgn api yg sederhana .



Lepas 1 jammm ... siap sudah ... sejukkan dulu baru masuk dlm peti ais ...
Puding nie makan sejuk2 .. barula maveles .. hokey!!!

Klu rajinnn tryla resepi nie ... mudah ajer ...
Klu malas korang bolehla order2 kat saya hihi ...

Untuk Order : Whataps~ 019 3842234
                       Email ~ suhaiza260584@gmail.com

Ikhlas
Mummyaza




No comments: