Friday, August 21, 2015

.:: Tips menguruskan anak agar tidak kelam kabut ::.



Assalamualaikum ..


Lepas dari cuti raya hari tue .... Waktu pagi saya kelam kabut ...
Huuuh rasa stress pon ada ... Lately nie hari minggu penuh dgn aktiviti2 ...
open house ... bakery .. memasak utk tetamu ... macam2 la ... 
sampai semua kerja rumah tergendala ... huhuh

Pagi2 mmg kelam kabut bagi saya ... x thu la ...
Rumah bertingat2 ... dapur ditingat bawah .. bilik ditgh2 .. ruangtamu diatas ...
Naik turun tangga rumah sudah penat bg sya ..
Bangun pagi .. nak menguruskan anak pi sekolah nya ...
Nak urus diri sendirinya ...Okey ... mmg memerlukan kesabaran ...

Kejadian pagi td yg .... saya sedang sibuk2 nak siap g kerja kat atas ...
anak2 yg tgh bersarapan di dapur ... x sengaja jatuhkan pinggan kesayangan ...
huuuuhhh ... apa kamu rasa ... di pagi hari  berlaku kejadian seperti itu ...
Mmg saya sabar .. x naik tangan ... cuma mulut x henti2 membebel la ...
Sampai nanges2 disebabkan pinggan Luminarc kesayangan pecah ... huuuhh ..

Sampai saya rasa ... saya perlu reschedule balik .... kerja2 harian saya ... 
Supaya lebih teratur ... dan tersusun ... ;(

Tadi ... saya ada google beberapa artikel ttg pengurusan kerja rumah bagi ibu2 seperti saya ...
Ibu yg bekerja ... Saya nak kongsikan la jugak disini ...

10 tips urus anak agar tidak kelam kabut


  1. Siapkan brg2 pd malam sebelumnya


Cara ini mmg memudahkan kerja saya di pagi hari, sbb semuanya sudah tersedia pd waktu malam. Tp kadang2 ada juga kita terlalu letih malam sebeumnya, sampaikan x sempat nak prepare wktu mlm2. Huuuh!!! Anak2 pulak especially Abg Tuah, klu waktu sekolah dia mmg x tahan mata tue ... sebelum kul 9 sudah bantai tidur sampai kepagi ... kdg2 x sempat nak bukak baju sekolah dah tertidur depan tv .. 

   2.  Bangun Awal.

Bangun sebelum anak bangun... huhuhu ... kadang2 ada jugak terlajak tidur .... mmg kelam kabutla jadinya ... Biasanya saya akan bangun antara kul 5.30pg ... Lately nie dh lama x buat bento anak2 ... sbb mmg terlajak tdur ...kdg2 6.30 -6.30 baru tersedar ... Mmmg la kelam kabut pagi tu ... Diorg nie selagi mummy x kejutkan selagi tue dier membuai mimpi ... Kesian jugak kat anak2 lately nie ... x berbento ke sekolah!!


  3.  Sediakan Jadual

Saya mmg x pernah praktikan utk sediakan jadual , utk saya melakukan kerja2 rumah ... Kerja2 rumah mmg bergantung pd mood dan kerajinan saya ... hahaha .. Jika waktu tu mood rajin saya dtg ... mmg bersih la rumah saya mengemas ... Jika mood malas saya dtg ... mmg besepah2 la rumah dan banyak kerja yg terbengkalai ... x siapa mahu menolong!!


 4. Tunggu Anak tidur

Cara nie mmg saya selalu jugak praktikkan ... selalunya malam2 minggula jer la saya menahan mata dari tidur ... kadang2 sampai x tidur langsung pon ada tau ... buat coffee secawan , roti bakar mlm2 ... hahaha ... makan2 minum2 sambil buat kerja rumah ... Saya lebih suka mengemas masa diorg tdur ... segala kerja berjalan lancar ... tiada gangguan ... kerja pon siap cepat ... diorg bangun tdur .. rumah dh terkemas rapi ...huhuhuhu  


 5. Sediakan Menu

Kdg2 mmg guna jugaklah cara nie ... saya x la merancang seminggu punya menu ... maklumlah selera org dlm rumah nie x tentu ... kdg2 kalau kita yg dh tetapkan menu ... mmg ikut selera kitala ... tekak kita nak makan apa ... Pasti ada juri2 cilik yg komplen ... huuuh ... Jadinya saya akan tanya "esok abg nak makan apa?" " esok kakak nak makan apa?" ... baru boleh puaskan hati semua org...


6. Kerjasama Suami

Kadang2 kita stress jugakkan bila semua kerja dr A-Z kita yg buat ... Sememangnya semua kerja kat rumah nie tanggungjawab bersama ...Suami pon x leh la cakap ... kerja tugas dier cari duit .. sudah cukup penat .... huuuuhh!!! panas telinga tau ...

7. To-Do-List

Belum pernah guna cara nie ... menyenaraikan tugas2 yg perlu di siapkan ... lekat dgn fridge magnet di peti ais ... atau tempat yg senang dilihat ... mungkin membantu masalah pelupa saya nie ... hahahah .. kadang2 bila dh banyak kerja sangat ada jer benda yg terlupa nak buat kan?? ... boleh cuba lepas nie ... huhuhu

8. Outsource

Sampai sekarang nie ... dr anak sorang .. mmg x pernah guna maid .. walaupon maid hari minggu ... sekarang ramai jugak sediakan perkhidmatan cuci rumah hari minggu .... hurmmm ...  xpernah la try .... mmg selagi daya diri nie mampu utk lakukan sendiri ... saya akan buat sendiri .. Bagi kerja2 yg berat2 tu mmg suh en suami la yg buat ... tp kene ikut mood dier la ... especially bersihkan halaman belakang rumah .... rumput2 yg cepat tinggi ... klu ikutkan diri yg malas nie ... mahu ajer saya simen tanah belakang rumah tue ... hahahaha

9. Gunakan Teknologi terkini

Shopping online la selalunya. Tp x pernah pulak saya gunakan cara nie utk membeli brg2 dapur ... cth macam tesco online kan? ... Selalu hari minggu la saya angkut semua anak2 g pasar beli bahan2 masak ... kadang2 jugak en suami ajer yg berbelanja sorang2 ...tgok mood anak2 pd hari tue ... huhuhu

10. Didik anak ringan tulang

Buat masa nie ... yg boleh di harap menolong saya ... abg tuah aja la ... suruh la apa2 ... dier aka buat dgn sepantas kilat ... tp kita kena cakap elok2 la ngan dier ... x mo dgn nada marah2 .. atau membebel ... dier x suka hehehe ... Dier pernah bagitahu kat daddy ... dier x suka perempuan yg membebel2 hehehe .... dier x suka klu time mummy membebel2 panjang ... Okey!! mummy akan belajar kurangkan membebel dr sekarang ... Tapi makesure la org dlm rumah kita ubah atitude masing2 ... :)


Okeyla ... harap tips2 nie dapatla membantu ibu2 diluar yg ada masalah menguruskan kerja-kerja rumah ... Minggu depan dah kene start balik ...tersusun ..semua kerja2 rumah saya ... Hilang stress saya bercerita disini .... Caiyokk!!! mummy!!!

Tips2 ni saya ambil di belog INI ... Terima kasih  atas perkongsian ... :)


Thanks For Reading this entry ...


Ikhlas 
Mummyaza

No comments: